Σχεδιασμός και διαχείριση Ιστοσελίδας σχολικής μονάδας

Η ύπαρξη σχολικής ιστοσελίδας στη σημερινή εποχή των πληροφοριών και των διαδικτυακών επικοινωνιών, δεν αποτελεί μια προαιρετική ενημερωτική δράση αλλά μια αναγκαιότητα. Μέσω της διαδικτυακής του παρουσίας ένα σχολείο μπορεί να ενημερώνει καθηγητές, μαθητές, γονείς αλλά και την ευρύτερη κοινωνία για θέματα που αφορούν τη λειτουργία του αλλά και να προβάλει τις δράσεις του. Η ύπαρξη μιας ενημερωμένης ιστοσελίδας ενισχύει τη διάδοση της πληροφορίας και την ενεργό συμμετοχή καθηγητών και μαθητών σε σχολικές δραστηριότητες εμπλέκοντας αμφότερους σε μια διαδικασία αυτοβελτίωσης λόγω της δυνατότητας προβολής της δουλειάς τους.

Μια διαδικτυακή ιστοσελίδα, σε δεύτερη φάση, μπορεί να αποτελέσει χώρο διαλόγου και επικοινωνίας δημιουργώντας ακόμη και μια διαδικτυακή κοινότητα καθηγητών, μαθητών, γονέων.

Οι στόχοι της δημιουργίας και λειτουργίας του Ιστοτόπου μας είναι να αναδειχθεί αυτός:

σε έναν διαρκή πόλο επικοινωνίας με τους μαθητές μας και τους γονείς τους

σε χώρο ανάδειξης των εργασιών των μαθητών

σε γέφυρα ανάμεσα στο σχολείο και την τοπική κοινωνία

σε πυλώνα υποστήριξης της μαθησιακής διαδικασίας σε πεδίο ορθής, ασφαλούς και καθοδηγούμενης πλοήγησης των μαθητών στο διαδίκτυο 

σε μέσο ανάδειξης του έργου των εκπαιδευτικών μας

σε «διαμεσολαβητή» υπόδειξης όλων των πολύ αξιόλογων πραγμάτων που υπάρχουν στο διαδίκτυο σε διάφορες ιστοσελίδες και ιστολόγια της εκπαίδευσης

σε καταλυτικό παράγοντα συνεργασίας των εκπαιδευτικών – μαθητών στα εκπαιδευτικά μας δρώμενα

σε αφορμή για δράση στη ζωή

Λαμβάνοντας υπόψη τους όρους χρήσης της υπηρεσίας φιλοξενίας ιστοσελίδων/εφαρμογών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου («ΠΣΔ») προχωρήσαμε στο σχεδιασμό της Ιστοσελίδας. Οι κανόνες αυτοί περιλαμβάνουν τις βασικές αρχές δημοσίευσης και χρήσης ψηφιακού υλικού στο Διαδίκτυο, όπως αυτές περιγράφονται στην κείμενη ελληνική νομοθεσία (κυρίως Ν. 3471/2006 “Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα” και Ν. 3431/2006 “Περί Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Άλλες Διατάξεις”.

Αρχικά καταναλώθηκε κάποιος χρόνος για την συζήτηση με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς για την ενημέρωσή τους σχετικά με τις σύγχρονες τάσεις, από την ομάδα κατασκευής Ιστοσελίδας του σχολείου. Έγινε ενημέρωση (σε θεωρητικό επίπεδο) για έννοιες και τεχνολογίες, για σύγχρονες τάσεις, για τα διάφορα Συστήματα Διαχείρισης Περιεχομένου (CMS), για χρωματικούς συνδυασμούς κ.α.

Όντας πιο έμπειροι οι εκπαιδευτικοί, μπορούσαν να περιγράψουν με πολύ πιο εμπεριστατωμένο λόγο μια ιστοσελίδα. Οι λέξεις που ανέφεραν είχαν σχέση με πράγματα που είχαν δει και τους είχαν κάνει εντύπωση, με τυπικά στοιχεία ιστοσελίδων, με κατασκευαστικές έννοιες και με ιδέες που απλά δεν υπήρχαν πουθενά (από τις ιστοσελίδες που επισκέφθηκαν) και μπορούν να χαρακτηριστούν ως πρωτότυπες.

Μετά από έναν καταιγισμό ιδεών ειπώθηκαν τα παρακάτω:

Ακολούθησε η μελέτη και ο σχεδιασμός κατασκευής της Ιστοσελίδας. Έγινε μια απόπειρα να γίνει κατηγοριοποίηση των λέξεων και προτάσεων του καταιγισμού ιδεών. Προτιμήσαμε να εφαρμόσουμε αυτό τον τρόπο για να είμαστε σίγουροι ότι θα έχουμε όσο το δυνατόν περισσότερες διαφορετικές ιδέες.

Οι ομαδοποιήσεις κάποιων ομάδων φαίνονται σε παραλληλία παρακάτω:

Ο παραπάνω πίνακας κατηγοριών αφορά μόνο την εννοιολογική κατηγοριοποίηση του υλικού, όπως θα περίμενε κάποιος επισκέπτης. Στην πραγματικότητα, η τελική υλοποίηση ήταν αρκετά διαφορετική. Οι λόγοι έχουν να κάνουν με δικαιώματα πρόσβασης, με αναζήτηση συχνού υλικού, με τεχνικά θέματα κ.α.

Ένα από τα επόμενα κρίσιμα βήματα ήταν η επιλογή της πλατφόρμας.

Μερικά από τα σύγχρονα CMS είναι τα: Drupal, WordPress, Typo3, Joomla

Εμείς επιλέξαμε την πλατφόρμα WordPress λόγω του φιλικού περιβάλλοντος που διαθέτει. Επόμενος στόχος ήταν η αναζήτηση του θέματος, καθοριστικό για τον τρόπο και το ύφος προβολής του Ιστότοπου. Έπειτα, η συλλογή του υλικού ήταν η σταθερή μας έγνοια. Οι συνάδελφοι, φρόντιζαν μετά από μια δράση τους με τους μαθητές, στο πλαίσιο είτε των παγκόσμιων ημερών, ή των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων ή του συλλογικού προγραμματισμού αξιολόγησης της σχολικής μας μονάδας, να μας αποστέλλουν κείμενο συνοδευόμενο από πλούσιο φωτογραφικό υλικό. Οι μαθητές πρότειναν και αυτοί τις ιδέες του και οι γονείς υποστήριξαν από την πλευρά τους όποια άρθρα ήταν δυνατόν. Έτσι πορευτήκαμε μέχρι τέλους….

Κύλιση προς τα επάνω